Sofia i skånskadagbladet...

Jag är så stolt över min dotter Sofia.
I sommar jobbar hon på Abf i Lund och ansvarar för ett
projekt med ungdomar. Tidningarna har
skrivit om detta i skåne. Ja la upp en länk på
facebook om detta. Ni som inte har facbook
Här kommer ett utdrag från tidningen.


Louise Möllerström, 16 år och Sandra Mattsson, 16 år jobbar på Sommarkaféet i Arlöv. Här blir gamla LP-skivor trädgårdsdekorationer med hjälp av lite snöre och mycket färg.

Kreativt Sommarkafé i Arlöv

ARLÖV. Ungdomarnas egna initiativ tas tillvara i ungdomsprojektet Jalla Arlöv. I veckan öppnar ungdomarna ett eget sommarkafé i ABFs lokaler. Billig fika och olika teman ska locka Arlövsbor till kaféet.


Sofia Lund är projektledare för Jalla Arlöv. Hon bekräftar att det är ungdomarna som bestämmer över kaféet.
– De får använda sin kreativitet för att driva kaféet. Ungdomarna håller i allt från marknadsföring och budget till att bemanna kaféet, säger hon.

Jalla Arlöv är ett pilotprojekt som drivs av ABF i samarbete med Burlövs kommun.
– Förhoppningsvis, om allt går bra, rullar projektet på under tre år, säger Sofia Lund.
Sommarkaféet är en del av projektet Jalla Arlöv som även innehåller ett antal studiecirklar där sommarjobbarna själva fått komma på ämnen och boka ledare.

Projektet är också tänkt att stärka demokratin i kommunen.
– Sommarjobbarna får en utbildning i mänskliga rättigheter och demokrati. De får lära sig vad de kan kräva av politikerna och hur de ska göra för att bli hörda, berättar Sofia Lund.
– Vi hoppas att ungdomarna går härifrån med en känsla av stolthet, fortsätter hon.
Sofia Lund hoppas att de kan engagera runt 70 ungdomar i sommar, både genom kaféet och studiecirklarna.
– Här finns billig fika och en skapande verksamhet hela sommaren!

Så kul att hon får jobba med det hon utbildar stadsvetenskap
mänskliga rättigheter m.m.

Min duktiga, vackra dotter Sofia...

Annars har jag slitit mig gråhårig med mitt bredbandstelefoni.
Satt 40 min i kö för att komma fram. Minst 40 minuter höll jag
på med support att få igång det. Det gick inte.
Får prova i morgon. De ska ringa mig klocka 18.00. Till mobilen alltså.
Verkar som den är trasig. Funkar det inte morgon skulle jag
få en ny apparat.
Dagens I landsproblem.


Kommentarer
Postat av: Monica

Häftigt med tidningsartikeln. Ja hon är så himla duktig och fin Sofia. Verkligen nåt att vara stolt över :-)

kram!

2010-06-19 @ 16:48:48
URL: http://mibfilosoferar.blogspot.com
Postat av: Carina

Stolt som en tupp.

Kram

2010-06-19 @ 22:59:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0