Min lilla kyckling...

"Han kommer nog inte bli någon atlet, alla barn
är olika, vissa går på tå mm, sa doktorn när
jag var på bvc i dag.
Jag har annat lite ugglor i mossen när det gäller
min busiga grabb Casper. Jag har även fått vissa signaler
från dagis att han är en lealös gele grabb som är i sin
lilla värld. Men doktorn sa att det är ingen
större fara med honom. Absolut ingen autism eller
så. Verkade inte ha några neurologiska hinder.
Men han springer lite annorlunda och en sjukgymnast
ska titta vidare på honom. Han är en liten klen
kyckling med mycket energi i kroppen. Som dock
inte räcker hela dagen.
Var häromdagen på utvecklingssamtal i skolan med Jasmine.
Hon var jättesmart sa fröken men hon måste lära sig
att sitta stilla. Måste få utlopp för sin kreativitet och energi.
Skall poängtera att dom båda har positiv energi. Ingen av
dom får utbrott eller så. Nu har vi lite att jobba på. Casper
ska bli lite starkare och Jasmine ska lära sig att sitta stilla.
Kom gärna med bra tips.
Idag har vi spelat fotboll och blåst såpbubblor.
Skönt väder om man sitter i solen.
Mikael har åkte på en fiskeresa och jag hoppas att han får
många fiskar och bra väder. Håller tummarna.
Vädret ser ju inte att bli så bra i helgen. Jag är ledig lördag och
söndag. Får väl åka och bada i Laholm eller något.


Jasmine i sin nya klänning.

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej Carina!

Ursäkta, men menade skolan att Ni/Du ska jobba med Jasmine så att hon lär sig sitta stilla i skolan???

Nu blir jag lite tokirriterad här! Som specialpedagog kan jag tala om för dig att det det det är skolans uppgift att utifrån barns olikheter kunna möta alla elever som de är. Det är inte föräldrarnas uppgift att lära barn sitta stilla och dessutom är ju skolan ett annat ställe än hemma så oavsett om hon lär sig att sitta stilla hemma (vilket jag absolut inte tycker att barn ska lära sig göra på sin fritid - barn ska röra på sig då!)så är det inte säkert att hon kan det i skolan sen ändå, det har helt och hållet med varje plats och situation att göra.

Grrrrrr! Nu är Monica Andersson lite ilsken här....



Apråpå läkarbesöket så kan jag dessutom tala om att en utredning ifall ett barn/ungdom eller vuxen har en funktionsnedsättning av något slag är en långdragen process med många besök med olika yrkesproffessioner bland annat en psykolog utbildad i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En läkare kan varken säga bu eller bä när det gäller det på ett enda besök. Sen menar inte jag att Casper har ett funktionshinder utan jag blev bara ilsken över att man konstaterar det så tvärsäkert bara genom ett besök, det är väldigt oproffessionellt.



Sen skickar jag förstås en stor kram! Kramelikram till er allihopa!

2010-05-06 @ 19:50:47
URL: http://mibfilosoferar.blogspot.com
Postat av: Kram

Så bara lugn. Jasmine har väldigt mycket överskotts energi så det är ju i all väl mening inför skolstarten att hon behöver lära sig o sitta stilla och lyssna. Jasmine tyckte också det var en bra ide. Så det är ju något skola-mamma ska göra tillsammans.

Casper ska börja med att träffa en sjukgymnast och om det inte leder till en förändring så får vi man ju kolla vidare på andra saker. Men det är en början. Det lilla hon såg tyckte hon verkade normalt. Men självklart kan hon ju inte göra en bedömning efter det lilla.

2010-05-06 @ 20:35:42
Postat av: Monica

Hahaha, det är okej, jag ska lugna ner mig. Jag har nog nerverna utanpå kroppen lite tror jag ibland :-)



En gång när jag sa det uttrycket till Patricia blev hon alldeles förfärad och tyckte det lät så hemskt. Tänk vad ont det måste göra om nerverna (som hon har så ont i när de sitter inuti kroppen) satt utanpå istället! Måste ju göra ännu ondare då :-)



Kram!

2010-05-06 @ 21:41:09
Postat av: Solveig

Hej Carina den lille Casper han är det inget fel på. Du har fått honom för att han behöver dig och enligt min tro har han valt dig som sin förälder. Han är som han skall vara på sitt sätt och du ska bara njuta av honom. Alla är vi lite olika som tur är. Min yngste han satt bara inne och ville inte röra på sig men idag cyklar han flera mil om dagen.

Krama Casper från mej och en stor kram till dej också.

2010-05-07 @ 10:45:14
Postat av: Carina

Tack Solveig för dina kloka ord. Det kommer bli bra med Casper. Kramar tillbaka från oss.

2010-05-07 @ 15:57:01
Postat av: Monica

Måste bara poängtera att jag inte heller har sagt att det är nåt fel på Casper. Egentligen är det inget fel på nån. Inte på mina barn heller. De har lite svårigheter men det är inget fel att ha svårigheter.

Kram från Monica.

2010-05-07 @ 17:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0