Jag finns...

Men jag har varit dålig på att blogga.
Ber om ursäkt för det.
Vädret har varit för fint för att sitta inne
och häcka vid datorn.
Förra veckan dök lilla mamma upp och vi hade
fullt upp med att måla och vi var en sväng.
till gekås. Har fått hjälp med det mesta och jag har
det så fint hemma. I dag dök en räkning upp på
32.000 kronor. Suck. Håll alla tummarna att jag
får något från försäkringsbolaget. Känns så nervöst.
I går skulle jag varit på teatern och sett Maria
Lundgvist. Men jag fick värsta migrän attacken.
Började med synbortfall på jobbet. Jag åker hem sa
jag till mina arbetskamrater för jag ser inget.
Du kanske inte ska köra bil när du inte ser.
En bra tanke och jag stannade en stund och då släppte det.
Men jag körde hem och hann precis lägga mig i sängen
när den svartaste huvudvärken kom. Spydde som en kalv
och man undrar just varför alla passar på att ringa just då.
-Godag det var från miljon lotteriet.
-Godnatt jag har migrän.
Migrän är som vinterkräk det går inte att göra något åt det.
Bara ligga i mörkt rum och låta det gå över. Det var nog
åskan som framkallade min migrän igår. Hade mycket migrän
när jag var yngre. Men som tur var så kommer det inte så ofta.
En lite roligare sak som hänt den veckan är att jag blev intervjuad
och en artikel ligger ute på nätet om min facebookgrupp.


Carina Bengtsson, den fackligt involverade sjuksköterskan från Halmstad är personen som grundade den omtalade Facebookgruppen ”Sjuksköterska söker jobb, minst 36 900 kr i lön vill jag ha". Sidan startades eftersom Carina var trött på låga löner inom vården. Den har hittills dragit in över 9000 medlemmar.
Efter att ha kommit tillbaka till jobbet som sjuksköterska och facklig företrädare efter en lång mammaledighet kände Carina Bengtsson att utvecklingen inom lön och arbetsmiljön avstannat helt. Genom att starta en Facebookgrupp hoppades Carina få igång snacket om de orättvisa lönerna
Efter att ha kommit tillbaka till jobbet som sjuksköterska och facklig företrädare efter en lång mammaledighet kände Carina Bengtsson att utvecklingen inom lön och arbetsmiljön avstannat helt. Genom att starta en Facebookgrupp hoppades Carina få igång snacket om de orättvisa lönerna.
– Jag startade mest gruppen som en kul grej för att se hur många andra som var missnöjda med läget samt bjuda in till diskussion inom ämnet. Nu har gruppen över 9000 medlemmar och jag tycker att det är jättekul men helt otroligt att den fått sådan uppmärksamhet, säger Carina Bengtsson.
Vi frågar Carina om hon tror att sjuksköterskorna någonsin kommer få den lön de förtjänar men hon är mycket tveksam till det.
– Vi kommer säkert inte upp till den löne- arbetsmiljönivån som vi önskar, men jag hoppas att vi får se några positiva förändringar inom en snar framtid. Idag väljer många sjuksköterskor att byta yrke eller jobba utomlands, exempelvis Norge, på grund av situationen i Sverige, säger Carina.
Carina ställer sig positiv till förslaget om sommarbonus i utbyte med att inte ta ut någon sommarledighet. Hon tycker att bonusen kunde varit högre än 30 000 men säger ändå att tanken är bra och det är ett steg i rätt riktning.
Facebookgruppens medlemmar har lämnat mycket positiv respons vilket gläder Carina och hon är mycket tacksam över deras engagemang. Något som gör henne extra glad är att arbetsgivare börjat lägga ut annonser via hennes Facebooksida.
– När det händer känner jag att jag får betalt för tiden jag lägger ner på sidan, kanske är det så att jag har hjälpt någon av mina medlemmar att få ett nytt bra jobb.

Jag ska se om jag kan lägga en länk i nästa blogg inlägg,
Så ni kan se hur den ser ut på sidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0