Varför sa ingen något...?

En smutsig blå keps på sniskan. Ett par rödsprängda men hoppfulla ögon glittrar under en stripig lugg. Gluggen och de blekta sjömans tatueringarna vittnar om ett hårt liv. Ett varmt leende sprids när jag kliver in i det stökiga rummet.
- Äntligen är du tillbaka! Trodde nästan du hade glömt mig bort, viskar den hesa rösten i mitt öra när jag får en varm kram av den gamla mannen.
Berättar att jag varit sjukskriven för min onda fot och berättar om min olycka.
-Så bra att du är tillbaka. För jag har något viktigt att berätta.
Nyfiket sätter jag mig på hans rullator framför hans patientsäng.
En svart kattunge kryper upp i hans famn och börjar spinna.
-Jag är en dålig människa, fortsätter han.
- Vad menar du?
- Jag är alkoholist. Tårarna börjar rinna nerför hans rynkiga ansikte.
- Men man är ingen dålig människa för att man är alkoholis,t mumlar jag fram. Lite överrumplad över hans bekännelse. Det är ju en sjukdom. Kanske du har gjort dåliga val i ditt liv men det gör dig inte till en dålig människa.
- Jag är 85 år och min fru gick bort för några år sedan. Nu har jag förstått att jag varit alkoholist i princip hela mitt vuxna liv. Ingen har någon sagt till mig att jag har varit alkoholist. Alla har vetat men inget har sagt något. Nu kan jag inte förändra mitt liv längre. Jag kan inte be min fru om ursäkt. Hon har skämts över mig flera gånger. Du och jag började prata för några veckor sedan och detta har fått mig att fundera. Jag trodde jag var döende och du sa att jag inte var det. Min son sa till mig att nu måste jag börja äta igen. Jag ville straffa mig själv. Nu förstår jag varför. Jag har slutat att dricka och nästa vecka kommer en präst och jag ska berätta att jag är alkoholist. Jag måste bikta mig.
 
Jag ser hur ansiktet ändrar sig till en varm och lugn person. Hur kan det vara möjligt.? Även jag visste att han var alkoholist. Alla har pratat om det. Men ingen har sagt något. Nu är han 85 år och det är ganska sent att börja ändra sitt liv.
Jag blev väldigt berörd av mannens bekännelse. Som ni förstår har jag ändrat lite hur han ser ut för att ingen ska förstå vem det är. Jag har ju sekretess. Men jag kände att jag behövde dela med mig av hans historia. Tänk om någon tagit tag i det hela för många år sedan. Berättat att han faktiskt är alkoholist. Känner du någon i din omgivning som dricker för mycket? Våga ställa de mot väggen. När man är 85 år är det alldeles för sent.
Innan jag går övertygar jag honom att han inte är en dålig människa. Att hans barn fortfarande står vid hans sida och att det är lika viktigt att han förlåter sig själv som att gud ska förlåta honom.
 
Alkohol och barer kanske är bara en tillflykt. Alltid ha fester och ständigt dricka är kanske ett tecken på att något är fel. Det är en sjukdom och man behöver hjälp, precis som diabetikern behöver sitt insulin.
Till slut kanske man är helt ensam kvar. Men barn är väldigt lojala och ger i princip aldrig upp. Men det är också ärftligt och de kan själv falla i samma bana. Mannen berättar om sin alkoholiserade pappa som förstörde hans barndom.
 
Det var väldigt kul att få börja jobba och träffa alla jobbarkompisar och patienter. Men tyvärr höll inte min fot och jag är hemma en vecka till. Det är så himla trist. Men det är bara att bita upp. Måste försöka ge mig ut och klippa mig i veckan. Mitt hår ser ut som en rishög. Skulle precis gå och klippa mig precis innan jag ramlade. Nu är det väl snart 5 veckor sedan och håret är i verklig kris.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej jättebra berättat hoppas många läser en tankeställare kram

2014-12-08 @ 13:57:01
Postat av: Carina

Tack anonym :)

2014-12-08 @ 22:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0