Som i ett trollslag och chao Italia...

Nästan exakt klockan elva fick jag akut ont i halsen.
Blev öm i hela kroppen och ögonen kändes som in
en dimma. Fick gå bort till apoteket och köpa
lite halstabletter och energi på flaska.
Inte katten hjälpte det. Hela dagen har jag
segat mig fram. Fixa lite mat till oss och sedan
la jag mig på soffan. Inte många knop gjorda
ikväll. Hoppas verkligen jag är bättre i morgon.
Har en dag kvar och jobba sedan är jag ledig
i tre dagar. Typiskt så fort jag är ledig så är det
något. Vill ju vara pigg och hitta på något skoj
med barnen. Casper har varit snorig och hostig
sedan i han kom. Det är väl något som går.
I morse berättade min jobbarkompis att hon hade
drömt att jag hade hittat en rik man och flyttat
till Australien. Hon tyckte i drömmen att det
skulle bli lite krångligt med barnen varannan
vecka. Nä inte planer på att flytta till Australien.
Trivs så bra i Halmstad.
Men ibland undrar man hur livet hade sett ut om man
bott i tex Italien.
Måndag morgon och du öppnar de vita fönster luckorna.
Tittar ut över bakgården. Nickar godmorgon till
Åsnan Zeppo som står bundet i sitt slitna rep.
Du andas in en lätt kloakdoft blandad med citroner och oliver.
En tjärliknade kopp kaffe och ett dopp i polen får
dig att vakna. Du går med lätta steg över kullerstens
gården och några lösa hundar följer dig till närmsta
bageri. Köper några fyllda gifflar och går hem och väcker
familjen. Svärmor är redan uppe i köket och full igång
att förbereda dagens middag. Ungarna rusar runt
och åker sedan med skolbussen till skolan. Din maffia liknade
make vaknar och läser morgontidningen, bolmande
på en cigarr. Kusinerna väller in och äter frukost
högljudda och gestikulerande. Värmen är påtaglig
och oron för vinskörden löper som ett orosmoln.
Men ingen fara säger svärfar, allt är under kontroll.
Du går ut och beskådar dina ägor och konstaterande
att det blir lika varmt idag. Skyndar långsamt hela
dagen. Hänger upp lite tvätt och sveper runt
med piassavakvasten och ler åt livet.
Pratar med grannfruarna om senaste skvallret.

Ja kanske en vanlig dag i Toscana.

Gardadasjön 2008

Borta bra men hemma bäst.



Kommentarer
Postat av: Monica

Vilket härligt inlägg! Vilken fantasi du har!

...Åsnan Zeppo... kände inte du nån sån en gång... hihi...

2010-10-07 @ 07:14:24
Postat av: Carina

haha. det hade jag glömt att jag känt en annan åsna Zeppo.

Kram

2010-10-07 @ 08:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0