Andetag på sjätte våningen...

I den trånga och varma hissen sprider sig
en lätt obehaglig doft av rök och billig parfym.
Den stannar med ett ryck på sjätte våningen.
Bakom en sliten dörr möts man av tystnaden.
En mörk och kall lägenhet.
Från sängkammaren hörs tunga andetag som från
och till stannar upp.
På kudden lyser ett par ögon som stirrar ut genom de
smutsiga fönsterna. Hon hör barnen på gatan
men kan inte se någon. Ett par solblekta gardiner
skymmer den mesta av sikten. Advents ljusstaken
brinner inte längre. På nattduksbordet ligger en
fjärrkontroll, en klocka och en läppsyl. Vattenglaset
är tomt och omkull vält.
När hon ser mitt ansikte ler hon. Det rynkiga ansiktet
med de glappande löständer. Hon försöker få fram
några meningar men pekar mot en spray. En spray mot
muntorrhet. Den unga flickan som kallas för vak som
äntligen slutat spela wordfeud på sin mobil vaknar till
liv. Böjer sig fram och sprejar henne i munnen.
-Jag har svårt för att andas förklarar, damen mellan sin
flämtande andetag.
-Du ska få en spruta av mig så det lättar, ler jag tillbaka.
Hon nickar och somnar nästan innan hon fått sin spruta.
Ensamheten ligger som ett viskande andetag över hela
lägenheten.
Jag håller hennes hand och hoppas att jag har fel.
Att hon får snart besök av sina nära och kära. Fira
sin sista jul tillsamman. Kanske hon inte ens lever till jul.
Någon kommer sitta bredvid henne, det vet jag för
det ordnar vi alltid. Ett vak, förhoppningsvis någon
som kan dela hennes sista timmar och ge henne
en fridfull jul och död.
För på sjätte våningen hörs snart bara de sista andetagen.

Var rädd om era nära och kära. Gör ett extra besök hos någon du
vet är ensam i jul.
I mitt jobb så möter man på många ensamma människor. Vissa
gör sitt val och trivs med det. Men det finns många tragiska
människoöden och man blir berörd. Människan är flockdjur
och vara ensam på jul känns alltid svårare eller hur?
Många kramar till alla därute i cyberspace.



Kommentarer
Postat av: Jörgen

Du är en fantastisk kvinna! :)

2011-12-21 @ 01:45:37
Postat av: Jörgen

Du är en fantastisk kvinna! :)

2011-12-21 @ 01:46:11
Postat av: Carina

Tack Jörgen ;)

2011-12-21 @ 06:53:58
Postat av: karin

ja vad fint du skriver hoppas många kan höra av sig till sina nära kära kram

2011-12-21 @ 18:08:13
Postat av: Carina

tack mamma. Kram

2011-12-22 @ 12:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0