Det här är ingen vanlig...

Har skrivit om Caspers sjukdom som jag tänkte ge till skolan som
information. Skrivit så att kompisarna ska förstå. Ge gärna kritik på
texten och hitta gärna stavfel.

Det här är ingen vanlig kille.
Detta är nämligen Casper Bengtsson.


Hej!
Jag heter Casper och är 6 år. När du träffar mig för första gången så kanske du inte märker något speciellt med mig. Jag är egentligen en helt vanlig kille men med några speciella egenskaper. Jag har en kronisk medfödd muskelsjukdom. Min mamma säger att den kallas för det konstiga ordet ”Kongenital myopati”. Som betyder just medfödd muskelsjukdom. Detta innebär att jag blir fort trött och är lite svag mina muskler.

Vissa saker syns inte på utsidan.

Jag kan hoppa, springa och busa men jag kanske blir tröttare än dig. När du går så använder du 20 procent av dina muskler och jag använder 70 procent av mina. Allas kroppar är uppbyggda med massor av celler. Mina muskelceller har fel i sin uppbyggnad. Vilket gör att de inte fungerar som de ska. Det är därför jag blir fort trött och behöver vila om jag tröttat ut mig. Ibland är det bättre att jag cyklar till lekplatsen så att jag kan lägga mer energi på att leka på när jag kommer fram. Min cykel kanske inte ser ut som alla andras. Eftersom jag har problem med min balans så är den anpassad efter mig. Mina reflexer är inte heller som dina. Då menar jag inte cykelns reflexer. Ni vet när doktorn ta en hammare och slår på knä. Då reagerar inte mina knän eller armar. Detta gör att det är större risk att jag slår mig när jag ramlar. Jag hinner inte ta emot mig när jag faller. Därför är det bra att någon vuxen är med när jag går balansgång på hög höjd.

Jag kan göra det mesta bara alla i min närhet vet om min muskelsjukdom.



På sjukhuset får jag träna och har många undersökningar kvar att göra. Jag kommer att åka flera gånger till Göteborg för man vet inte så mycket om min sjukdom i Halmstad. Doktorn säger att jag helst inte skall umgås med någon som är jättesjuk för man vet inte hur jag tål baciller. Jag har fått tagit sprutor mot influensan och lunginflammation. Så det är bra om de jag träffar inte är bär på elaka baciller.
När jag ligger på rygg så kan jag inte lyfta min överkropp. För min överkropp är svagare än mina ben. Jag har därför svårt att göra situps på gympan och kanske inte är så bra på att nicka fotboll. Jag är superduktig på att dyka under vattnet men flyta på rygg kan jag inte göra. Men detta hindrar mig inte från att bada och ha kul. Spela fotboll tycker jag också är roligt.


Som sagt jag är en go och glad kille som gör saker på mitt sätt.

Casper Bengtsson
Foto och text min mamma Carina Bengtsson.


Vad tycker ni? Nu har jag kopierat in och lagt upp det här så texten
och bilderna ser lite annorlunda i layouten än här.

Kommentarer
Postat av: camilla

Superbra

2012-02-11 @ 14:46:40
Postat av: Berith Gudmundsson

Tycker att det är jättebra att du informerar hans kompisar om hur hans sjukdom påverkar honom på ett enkelt sätt så dom kan förstå hans situation.

Kram Berith

2012-02-11 @ 14:59:49
Postat av: Carina

Tackar för era kommentarer. :) kram

2012-02-11 @ 15:20:29
Postat av: Anders

Bra idé Carina! Jag tror detta funkar bra!



//Anders

2012-02-11 @ 15:22:58
URL: http://andersreitmaier.wordpress.com
Postat av: Carina

Tack Anders. :)

2012-02-11 @ 16:40:47
Postat av: karin

jättebra hoppas alla respekterar och förstår vad det innebär kram

2012-02-12 @ 11:26:20
Postat av: Carina

Tack mamma :)

2012-02-12 @ 18:12:19
Postat av: Annelie EE

Så himla fint skrivet Carina!!!

2012-02-13 @ 18:08:29
Postat av: Carina

Tack Annelie :)

2012-02-13 @ 18:19:23
Postat av: Moncan

Sitter förstås här och grinar....

Jättefint skrivet Carina.

Jag brukar ju rätta dina texter... jag får läsa det igen när jag klarar det bättre.

Massa massa kramar!

Du är en enormt klok mamma och skriver så himla bra!

2012-02-13 @ 20:53:15
Postat av: Moncan

Carina! Jag tycker det här var så himla bra skrivet. Är det okej att jag gör reklam i en annan blogg för det?

Här är det inlägget i den bloggen:

http://adhd-add-allaharlattheter.blogspot.com/2012/02/nar-ska-man-beratta-for-slakt-och.html

2012-02-19 @ 14:11:30
Postat av: Annica Pingo

Det var egentligen jag som gjorde reklam i den andra bloggen :-)

2012-02-19 @ 15:54:10
URL: http://annicapingo.blogspot.com
Postat av: Carina

självklart får du göra reklam. :)kram

2012-02-22 @ 09:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0