På toppen med Ola Skinnarmo...

Ibland kan saker inte komma mer lägligare. Som häromdagen när jag var på en fantastisk föreläsning med Ola Skinnarmo. Genom jobbet kunde jag gå gratis på teatern och fick dessutom
ta med en vän. Släpade med min fantastiska sambo Jörgen. Ni vet ju hur stressigt och hur mycket det har varit den sistatiden, så det passade bra denna barnlediga måndag att lyssna på en magisk resa. Ola kopplade sina utmanade resor till sydpolen och nordpolen till arbetslivet. Jag fick mig så många tankeställare och kände mig så upprymd och positiv efteråt. Bara precis innan hade jag nästan tänkt och sjukskriva mig för jag kände mig så himla slut.Det har varit så mycket den senaste tiden med Casper och hans muskelsjukdom. Först hans hjärtbesvär och sedan fick vi negativa besked från sjukgymnasten om hans tillstånd i fredags. Ett bakslag.
Snart kommer han få sin andningsmask till natten. Allt kändes så hopplöst. Men Ola fick mig att se livet och arbete som en utmaning Sätta upp mål och delmål. Inget är omöjligt. Kan man åka genom omöjliga ishav och leva i minus 60 minusgrader med bara ett par få kalsonger i bagaget ska väl ett vardagsliv inte vara så svårt.
Ola Skinnarmo en överlevnadsmänniska med positiv attityd. Denna bilden tog jag med
min mobil därav kvalitén. En viktig sak som han sa var att "köp läget du inte kan påverka"
Förfina och förbättra det du kan. Så himla bra. Vissa saker kan man ju inte påverka.
Som Caspers muskelsjukdom. Jag kan ju inte påverka men jag kan göra allt
för att han ska ha det så bra som möjligt. Ola menade att man ska ha utmaningar i livet.
Han ville vara första svensk som åkte skidor till sydpolen. Genast fick jag tankar som
att Casper kan vara den första i rullstol med saker och ting. Jag menar inte sydpolen men varför
ska man inte kunna göra massa saker med Casper. Jag blev jättesugen på att hitta på
något äventyrligt. Leva livet lite mer. Utmana sig själv. En sak som jag kom på var att
det skulle vara kul att bo på lantgård med barnen på semestern. Det finns ju sådana resor att boka. Det vore
 lagom äventyrligt för oss.
Casper lilla rullstol.
Häromdagen stod jag och pratade med kollega. Hon visste inte så mycket om Casper så jag drog lite snabbt hur det varit,slutade äta när han 6 dagar gammal och fick sondmatas. De tre längsta dagarna i mitt liv. Rs viruset vid 1 1/2 månader och alla astma under de första åren. Muskelsjukdomen vi upptäckte vid 3 år och den långa resa fram till diagnos förra året. Nu med en andningskapacitet på 58 procent och hans jobbiga mornar. Hon sa att du måsteha ett helvete. Men jag skulle aldrig någonsin tycka så, Casper sa häromdagen att han hade ett
perfekt liv. Jasmine hans stora syster påtalade då att det hade han inte. "Du har ju en muskelsjukdom" Men vi har ju ett perfekt liv. Trots alla motgångar så har vi ett perfekt liv., Som Ola sa: Nå dina mål och ha roligt under tiden. Fira dig själv och kanske din hunds namnsdag. Det finns alltid något fira speciellt vid motgångar. Bara man är motiverad så kan man nå sina mål i livet. Tack Ola för du fick mig på banan igen. Jag blev rörd till tårar när jag fick ett brev från habiliteringen att Casper ska få träna sin balans tillsammans med hundar. Några tillfällen på Galgberget i Januari. Jättekul. Det finns alltid något roligt att se framemot.
En perfekt son i ett perfekt liv. Nu mår jag toppen, Glöm inte ge varandra komplimanger och uppmuntran.
Idag fyller Sofia år. Ringde men jag fick ett sms till svar."Jag sitter i riksdagen" Min fantastisk duktiga dotter Sofia är I Stockholm, Hon är så duktig. Älskar dig och hoppas vi snart får fira dig.
 

Kommentarer
Postat av: camilla

En härlig och go son har du....hade verkligen bestämt sej för vad han ville ha på julmarknaden...han e sååå otroligt charmig :))) och så drama drottningen...carina du kan vara så stolt över dina underbara barn :)))) kram

2012-11-21 @ 22:25:33
Postat av: Carina

åh Camilla tack för att vi fick så bra priser. han var verkligen bestämd. Han visste ju inte att vi kände varandra. Jättekul. kram

2012-11-21 @ 22:27:21
Postat av: Moncan

Du har underbara barn, alla tre! Och du är en sån stark och bra mamma. Man måste få falla ibland, men visst finns det så mycket positivt man kan göra alla fall. Patricia och jag brukar ju bo på såna där "Bo på lantgård"-ställen varje sommar. Det är jättejättebra. Precis i våran smak. Så det rekommenderar jag varmt. Man kan kolla på deras hemsida så finns det speciella som är handikappvänliga. För oss har det varit viktigt men jag har alltid haft kontakt med dom om våra specifika behov liksom också. Eftersom dom inte har så mycket gäster så kan de flesta ställen mer än gärna anpassa sig. Det är jättebra.
Jag skickade ett mail till Fia men du kan väl hälsa från oss också när du pratar med henne.
Kraaam!

2012-11-21 @ 23:04:46
Postat av: Solveig

Så bra att du kunde vända negativa tankar och känslor till nåt positivt! En semester på lantgård låter som en passande aktivitet. I min barndom bodde jag på landet på somrarna och hade kor och hästar, höns och grisar runt husknuten (grannens djur) Detta minns jag med stor glädje!!Kram

2012-11-22 @ 16:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0